maandag 13 januari 2014

Allerlei gevoelens en de comeback van Flonflon

Vandaag een praatronde met Laura als kapitein. Er waren verschillende knuffels aanwezig. Die van Yarne had verschillende figuren aan z'n dekentje hangen: een vierkant, een rechthoek, een driehoek en een cirkel. Dat vonden we wel interessant dus dat heeft de juf dan ook opgeslagen ;) Vandaag viel het ons ook op dat we steeds hetzelfde antwoorden op de eerste vraag van de kapitein "Hoe voel je je?". Iedereen zegt "blij". Dat is natuurlijk schitterend. Maar zijn er nog andere woorden voor "blij"? En hoe voelen we ons nu echt? Daar gingen we vandaag wat dieper op in! 


Na de lange maandag-praatronde hadden de kleuters even groene werktijk voor de speeltijd.



Na de speeltijd kwamen we weer samen in de praatronde. Daar hielden we een kringgesprek rond gevoelens. We probeerden zelf na te denken over verschillende gevoelens, wanneer we ze voelen, welke woorden we er allemaal voor kunnen gebruiken... Ik had prentjes met gevoelens afgedrukt tijdens de speeltijd. Die hebben we besproken, ook eens nagedacht welke gevoelens wel of niet bij elkaar horen en waarom. Daarna hebben ze de verschillende gevoelens een kleur gegeven. 





Flonflon is toch nog zeer aanwezig bij de kinderen. En door hele Sint- en Kerstperiode is er niet meer veel van gekomen. Vandaag heb ik een programma op de computer geïnstalleerd. Hier heeft iedereen nu zijn/haar account (met zelfgekozen symbool ;)). We kunnen er de verhalen van Flonflon beluisteren, meepraten... Er zijn ook verschillende spelletjes en alle liedjes. We hebben het eerst samen eens bekeken. Voormiddag en ook namiddag zijn er al enkelen aan de beurt geweest om alles wat we al gedaan hebben rond Flonflon op een speelse (en ICT-geïtegreerde) wijze te 'herhalen' voor we weer verder gaan.




Namiddag hebben we verschillende gevoelens uitgebeeld. Welke gevoelens herken je (de gevoelens op de achtergrond tellen ook mee ;)) ?













Deze foto's gaan we deze week nog gebruiken! Nadien was er rode werktijd met klein motorisch materiaal. Het Flonflon computerprogramma en Noëmie haar spel (wat we heel leuk vonden en morgen zeker nog eens gaan spelen!).


















We hebben het vandaag ook even over tellen gehad en ik heb ze een versje, waarbij ze moeten tellen tot 5 met woorden en de vingers, aangebracht. We sloten af met een kort moment "vrij spel". Ik gaf hun een situatie ronde een emotie. De kinderen mochten deze met de handpoppen uitbeelden =) Dat viel in de smaak!





Uiteindelijk was er nog een kort stukje van het verhaal van "Meneertje Nee". We eindigden met een cliffhanger en gaan morgen verder ;) Sorry dus voor het eventuele nee-spelletje =D Tot morgen, dan breng Yara een boek mee.

2 opmerkingen:

  1. Meneertje Nee was inderdaad aanwezig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik voel me ook, blij ( omdat jullie zoveel leren en zoveel plezier hebben samen met Anouk) en ook een beetje verdrietig (omdat ik jullie zo vreselijk hard mis).Ik ben ook nieuwsgierig ( naar al die Franse woordjes die jullie al kunnen zeggen) maar ook gelukkig omdat ik jullie allemaal zo zie lachen op de foto's! Houden zo knappe kopjes xxx

    BeantwoordenVerwijderen