dinsdag 5 november 2013

FlonFlon, le petit mouton

Vandaag was het boekenronde - Yara had twee van haar lievelingsboeken meegebracht. Twee avonturen van Barbie. Ik heb er eentje van voorgelezen, het was een plezierig verhaal over Barbie die een popster wou worden. Nadien was er nog tijd voor een korte praatronde met Alexander als kapitein. Janneke en Alexander vertelden ons dat ze gisteren samen muziek hadden gespeeld. Ze vertelden ons over de instrumenten - en plots had bijna iedereen wel een mededeling. Blijkbaar vinden de kinderen muziek super leuk! Ze vertelden welk instrument ze thuis hebben, wat ze graag horen, hoe je bepaalde instrumenten moet gebruiken... Daarover meer op het einde van de dag ;)

Tijdens de voormiddag hebben we alvast een tekening gemaakt.....voor de Sint! Het is misschien een beetje vroeg. Maar we hadden het adres van de Sint ontvangen en hij vroeg ons om een mooie tekening, dus ze konden niet wachten. Later deze maand gaan we er een mooie cover voor maken, ze bundelen en opsturen. De kleuters kwamen ook naar me toe met enkele 'nieuwe' woorden met de letter "H". We hebben onze tekeningen en woorden met de letter "H" dan ook samen gestoken in een bundel. Deze staat nu in ons boekenrek, zodat we het steeds kunnen inkijken. We kunnen hier door het jaar andere letters aan toevoegen. Na de speeltijd was het tijd om de benen te gaan strekken met Else-Lise. Toen ze terug kwamen hebben we onze klasraad gehouden en een boterham gegeten.

Deze middag was er ook schoolraad en daar hebben Noƫmie en Yara deze keer onze klas vertegenwoordigd.

Namiddag was er iemand nieuw in onze klas.... Flonflon, een handpop. Flonflon is een verlegen schaap, ze droomt er intens van om zangeres te worden... Maar ze spreek enkel Frans! De kleuters en Flonflon hebben elkaar leren kennen (ze fluisterde alles in mijn oor - "oui" en "no" durfde ze wel hardop te zeggen). De kleuters waren enthousiast en luisterenden naar de droom van Flonflon, om zangeres te worden! (onder de foto's een bericht aan jullie met uitleg over wie Flonflon nu precies is).

Dan hebben we samen naar de muziek kunnen luisteren, de kleuters kenden ook woorden in andere talen zoals Turks, Duits, Italiaans, Engels... Sommigen kunnen tellen in het Engels, Duits en Manuel kan zelf tellen tot 3 - in het Frans! Flonflon viel nog al in de smaak. Er werd een tekening van krijt gemaakt voor haar. Ze mocht mee gaan spelen. Ze fluisterde blijkbaar van alles in de kleuters hun oren. Soms verstonden ze haar zelfs, wisten ze mij te zeggen. Nadien was het tijd voor een koekje/stukje fruit en de schoenen moesten al weer aan.

Yara was vandaag de opruimkampioen. Morgen geen fotoronde (die doen we donderdag) maar wel een muziekronde n.a.v. de muzikale activiteiten. Tot morgen!

BESTE MAMA/PAPA/....
- naar aanleiding van de praatronde mogen de kinderen morgen een (speelgoed)instrument meebrengen, we gaan iets doen rond muziek/instrumentjes
- de kleuters stelden voor om mooie kleren te zorgen voor Flonflon, misschien zijn er wel mama's, oma's die mooie kleertjes kunnen breien/naaien/... voor onze nieuwe klasgenoot. Dat is altijd welkom ;)






























Wie is Flonflon?
Dit schooljaar zullen we een subtiele taalinitiatie Frans aanbieden aan de kleuters (van de derde kleuterklas). We bouwen alles op rond zeven verhalen en bijhorende liedjes. Beiden zijn voor de doelgroep geschreven. Door samen, spelenderwijs en vooral muzisch hier rond te werken geven we de kinderen onbewust eenvoudige woordenschat en omgangsvormen mee. We willen zeker geen Franse les geven, alles gebeurt speels en onbewust. Op deze manier worden de kinderen vaardiger in her aanleren van om het even welke taal op latere leeftijd. =) Vragen? Altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten