maandag 13 mei 2013

grondplannen en een onderzoek

De dag begon met een lange praatronde, een rare ballon, dierenkaartjes, een tof verhaal over een vogelpark, een mooie tekening en nog veel meer! De kleuters hadden veel om te delen met elkaar. Toen de praatronde dan op z'n einde liep merkten we dat de tijd toch wel snel kan gaan. Dus voor de speeltijd konden de kleuters dan gewoon in de hoeken spelen. Cinar begon een nieuwe winkelhoek, hij wou graag zijn stickers uitdelen. Iedereen die er eentje wou, mocht in de rij aanschuiven =)

Na de speeltijd heb ik samen met de kleuters van KO3 het grondplan van de klas bekeken. Wat is een grondplan? Wat staat er allemaal op? Wat staat er niet op? We namen een kijkje naar het grondplan van de klas. De verschillende hoeken waren duidelijk te zien en werden door een symbool aangegeven. Details stonden er echter niet op! Een grondplan is dus een soort kaart van een ruimte/kamer/gebouw. Nu konden ze zelf aan de slag! De kleuters van KO3 konden met die informatie aan de slag. Ze gingen proberen het grondplan van de klas over te tekenen of zelf vorm te geven. En ik moet zeggen - ik was en ben onder de indruk! Romeo wou zelfs aan de slag om een grondplan te maken van de hele school.
De jongens en meisjes van KO2 mochten verder spelen in de hoeken. Hoewel enkelen zich ook aan het grondplan-tekenen wilden wagen =) Super! Net voor de middag hadden we dan ook nog even een gesprek in de praatronde. De KO3'ers vertelden aan de KO2'ers wat een grondplan precies is. De jongens en meisjes van KO2 hebben dan hun best gedaan de plannen te lezen en ons te vertellen wat er op stond, over welke hoeken het ging...

Namiddag deden we het rustig aan. De jongens ontwierpen kronen om te "verkopen" aan elkaar. Romeo heeft samen met Luca zijn kaarten gesorteerd en gezocht naar dubbele foto's. En Jeff, die startte een onderzoekje! "Welke kleur heeft de tong van een giraf?" We zochten in boeken en op het internet. Wel een giraffen-tong is blauwzwart en wel 45cm lang! Dat is nuttig voor de giraf, zo kan hij goed aan de hoogste blaadjes van de bomen en zijn dikke tong helpt hem bij het kauwen. Goed gedaan!

Morgen ben ik er weer, tijdens het turn- en ondersteuningsmoment in de klas. Tot dan!

- Anouk



























 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten