dinsdag 27 september 2016

de vingers van mijn hand

Suzanne had boekenronde vandaag en ze bracht zelfs 2 boekjes mee. Ze mocht kiezen welk boekje we nu gingen lezen en welk tijdens de afsluitronde. Het werd het boekje over een hond die balletdanseres wilde worden. Het was een superleuk boekje! Dank je wel lieve Suzanne!


Na de ronde kon je kiezen, ofwel ging je al direct in de hoekjes spelen ofwel kwam je je hand drukken bij Kristie in de creahoek. Voor de speeltijd heeft iedereen dat gedaan. We leerden gisteren dat als we een hand willen tekenen, we eerst een cirkel tekenen met daaraan 5 vingers. Nu moesten we die 'cirkel', onze handpalm, in 1 kleur schilderen en elke vinger in een andere kleur. Daar hebben we dan een afdruk van gemaakt.




























Na het eetmoment en de kleine speeltijd hebben we hiermee verder gewerkt. We leerden de namen van al die vingers bij Kristie en daarna hebben we er ook de cijfers bij gezet want elke hand heeft 5 vingers. Kristie keek of we alles nog wisten, ze gaf opdrachtjes zoals : zet het cijfer 5 bij de pink, zet het cijfer 1 bij je duim,... Alle handjes hangen op in onze klas.






Na de boterhammen en de grote speeltijd was het bakjestijd. Kristie was samen met Kirsten naar een navorming over de B-bot. Ze vertelde dat dat een bij-robot is en dat we die binnenkort mogen gebruiken in onze klas. Katia kwam in onze klas om samen met ons de bakjestijd te doen. Zij las tijdens de afsluitronde ook het tweede verhaaltje van Suzanne voor.
Hieronder een verslagje van Katia:


In de namiddag ging Kristie op bijscholing en mocht Katia met ons komen spelen en werken. Eerst was het bakjestijd. Toen iedereen zijn/haar keuze gemaakt had , werd er echt al fijn gespeeld en gewerkt in de gekozen hoeken. Na een kwartier werd er gewisseld. Ook dit verliep al vlot. Proficiat kleuters!

Nadat we alle hoeken hadden opgeruimd , was er nog tijd om tijdens de afsluitronde het tweede boekje dat Suzanne had meegebracht voor te lezen. Het boek heette: Ik wil mijn hoed terug  van Joh Klassen. 

Het gaat over een konijn dat de hoed van Beer heeft gestolen maar blijft volhouden dat hij niets gedaan heeft. 

Aan de hand van dit boek hebben we een zeer eerlijk gesprek gevoerd en hebben de kleuters over hun eigen ervaringen in verband met stelen verteld. Xian had een mooie suggestie om het gesprek af te ronden. Indien iemand iets steelt (expres of per ongeluk) , brengt hij het best terug naar de oorspronkelijke eigenaar. Deze zal blij zijn dat "dief " in kwestie spijt heeft en dat hij zijn voorwerp terug krijgt. Eerlijk zijn duurt het langst!



Morgen mag Jaiden voor de vakantieronde zorgen en we hebben dan ook een jarige in de klas :-)

Vergeten jullie de grote glazen bokaal niet tegen donderdag?

Tot morgen allemaal!

Kristie

1 opmerking: