vrijdag 8 november 2013

Veel onderzoekjes

Vrijdag is actua-ronde, dus we begonnen de dag met Karrewiet. Toen de aflevering afgelopen was en we in de praatronde zaten om deze te bespreken bleek het dat de kinderen veel hadden onthouden. We zagen een grappige maar gevaarlijke rups, een triathlon, een skate-wedstrijd, een school in Roemenië waar ze geen computers of internet hebben, een school in Estland waar ze leerden spelletjes programmeren - robots bouwen en QRcodes lezen met een smartphone, het weer ...
Vooral de school in Estland, de rups en de skate-wedstrijd (enkelen dachten dat ze aan het skaten waren in een achtbaan) werden door de meesten aangehaald. Zo ontstonden er ook twee onderzoekjes:
- Welke rups zagen wij? Hoe giftig is hij? door Amelia en Andreas
- Waar kan je skaten? door Alexander en Yarne

De kleuters hadden ook verschillende dingen meegebracht en toevallig wel, Yarne had een spel bij en daarop stond een QR-code! Met mijn smartphone hebben we dan ontdekt wat dat precies is en hoe we het kunnen gebruiken....we kwamen uit op een site met de handleiding, dat was wel nuttig!




Na da actua-ronde hebben de kinderen even tijd gekregen om te doen waar ze zin in hadden, de rest van de dag stond al behoorlijk vol. Er werd in de hoekjes en aan de tafels gespeeld, de tamponeer-werkjes werden nog afgewerkt, aan het krijtbord werd het boekje met de lijnen gebruikt ... En tijdens dat vrij spel ontstond er nog een onderzoek. Yara en Sinja waren aan het tellen in de letterhoek en ze wilden graag weten hoe je een som moet opschrijven! Ze zijn het gaan vragen in de eerste graad.

Na de speeltijd was het tijd om te gaan turnen. Toen ze terug kwamen van de turnles zijn we samen in de praatronde gaan zitten. Flonflon wou heel graag nog wat meer vertellen over haar talent(en). Flonflon verteld graag verhalen en ze kent er heel veel over een bepaald gezin: mama, papa, Camille, Fiston en de huisdieren Filou en Ronron. We leerden ze beter kennen en konden samen fantaseren wie ze nu eigenlijk zijn. Ook hebben we het liedje nog eens beluisterd en de kleuters wisten nog precies wat alles betekende!












Amelia schreef "Flonflon" helemaal zelf =) 



Rebeka en Flonflon kunnen het heel goed met elkaar vinden! 







Namiddag was Else-Lise bij ons in de klas. Zij deed een spel rond tellen, de kleuters moesten de juiste hoeveelheden van de ingrediënten bij elkaar zoeken om een fantasie-soep te koken. Ook werd er hard gewerkt aan de onderzoekjes! De dag werd dan ook afgesloten met het voorstellen van deze onderzoekjes.

- Welke rups zagen wij? Het was een zadelrups, die kan je herkennen aan het "zadeltje" op zijn rug.
Hoe giftig is hij? Hij heeft 4 "hoorns" en zijn lichaam staat vol met kleine haartjes. Uit de haartjes komt gif, dat doet veel pijn op onze huid, we krijgen uitslag en kunnen er misselijk van worden. Dus altijd mama en papa roepen als we deze rups vinden ;)
- Waar kunnen we skaten? In een skatepark! Daar vinden we van alles om de trucjes op te doen.
- Hoe schrijven we een som? plus + en ook is =













Alexander ontwierp een doolhof.




Tellen met nummers én blokjes.



Onze opruimkapioen was Sinja.

Een fijn verlengd weekend en tot dinsdag allemaal! Dan mag Jeff een boek meebrengen.





2 opmerkingen: